STATUT SOŁECTWA TUJSK
Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego – 172 – Poz. 752
Załącznik Nr 22 do uchwały Nr XII/97/2025
Rady Gminy Stegna
z dnia 30 stycznia 2025 r.
STATUT SOŁECTWA TUJSK
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne.
§ 1.
Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:
1) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Stegna,
2) Sołectwie - należy przez to rozumieć Sołectwo Tujsk,
3) Statucie - należy przez to rozumieć Statut Sołectwa,
4) Sołtysie – należy przez to rozumieć organ wykonawczy Sołectwa,
5) Radzie Sołeckiej – należy przez to rozumieć Radę Sołecką Sołectwa,
6) Zebraniu Wiejskim – należy przez to rozumieć organ uchwałodawczy Sołectwa,
7) Radzie Gminy - należy przez to rozumieć Radę Gminy Stegna,
8) Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Stegna,
9) Urzędzie Gminy - należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Stegnie,
10) Statucie Gminy - należy przez to rozumieć Statut Gminy Stegna.
§ 2.
1. Ogół mieszkańców miejscowości Tujsk stanowi samorząd mieszkańców Sołectwa.
2. Nazwa Sołectwa brzmi: Sołectwo Tujsk.
3. Obszar działania Sołectwa obejmuje miejscowości wymienione w ust.1 niniejszego paragrafu.
§ 3.
Sołectwo Tujsk jest jednostką pomocniczą Gminy.
Rozdział 2.
Organizacja i zakres działania Sołectwa
§ 4.
1. Organami Sołectwa są:
1) Zebranie Wiejskie - organ uchwałodawczy,
2) Sołtys - organ wykonawczy.
2. Działalność Sołtysa wspomaga Rada Sołecka, w której skład wchodzi od 3 do 5 członków.
3. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej rozpoczyna się w dniu wyboru
i upływa z dniem wyboru odpowiednio
nowego Sołtysa oraz Rady Sołeckiej kolejnej kadencji.
§ 5.
1. Sołectwo organizuje i wspiera przedsięwzięcia swoich mieszkańców, zmierzające do:
1) poprawy warunków życia,
2) zachowania porządku i bezpieczeństwa,
3) rozwoju oświaty, kultury, sportu i wypoczynku,
4) poprawy funkcjonowania i rozwoju infrastruktury,
5) poprawy warunków sanitarnych, ochrony środowiska i przyrody,
6) poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej i zabezpieczenia przeciwpowodziowego,
7) motywowania społeczności lokalnej do samodzielnego
rozwiązywania problemów Sołectwa
(podejmowania inicjatyw społecznych),
8) tworzenia więzi lokalnych,
9) kształtowania postaw patriotyzmu lokalnego,
10) tworzenia pomocy sąsiedzkiej,
11) zarządzania mieniem przysługującym Sołectwu.
2. W realizacji przedsięwzięć określonych w ust. l Sołectwo współdziała z organami Gminy.
§ 6.
Do kompetencji Zebrania Wiejskiego należy:
1) zajmowanie stanowiska w sprawach istotnych dla Sołectwa i jego mieszkańców,
2) inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć na rzecz mieszkańców Sołectwa,
3) podejmowanie uchwał dotyczących zarządzania mieniem komunalnym powierzonym Sołectwu,
4) uchwalanie wniosku o przyznanie w danym roku budżetowym środków finansowych z funduszu sołeckiego
i jego zmian,
5) współpraca z organizacjami samorządowymi, stowarzyszeniami oraz innymi organami i instytucjami,
6) opiniowanie na wniosek Rady Gminy i Wójta w sprawach przez nich przedstawianych,
7) wnioskowanie do Rady Gminy i Wójta w sprawach dotyczących Sołectwa i Gminy,
8) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych do kompetencji
Zebrania Wiejskiego na podstawie
odrębnych przepisów.
§ 7.
1. Do obowiązków i kompetencji Sołtysa należy:
1) reprezentowanie Sołectwa przed organami Gminy i jednostkami organizacyjnymi Gminy,
2) zwoływanie i organizowanie posiedzeń Rady Sołeckiej,
3) zwoływanie i organizowanie Zebrań Wiejskich poprzez:
a) zawiadamianie Wójta o terminie i miejscu Zebrania Wiejskiego w celu umieszczenia w Biuletynie
Informacji Publicznej.
b) rozwieszanie ogłoszeń o zebraniu w miejscach zwyczajowo przyjętych,
w terminie nie krótszym niż
7 dni przed terminem
Zebrania Wiejskiego, aby zapewnić jak najszerszy udział mieszkańców.
c) przygotowanie projektu porządku obrad
Zebrania Wiejskiego oraz przewodniczenie jego obradom,
d) przygotowanie projektów uchwał, wniosków,
opinii i stanowisk Zebrania Wiejskiego,
4) wykonywanie uchwał Zebrania Wiejskiego,
5) wykonywanie zadań wynikających z uchwał Rady Gminy dotyczących Sołectwa,
6) uczestniczenie w naradach sołtysów zwoływanych przez Wójta,
7) informowanie mieszkańców Sołectwa w sposób zwyczajowo
przyjęty o sprawach istotnych dla Gminy
i Sołectwa,
8) organizowanie i koordynowanie inicjatyw i przedsięwzięć społecznych
mających na celu poprawę
warunków życia społeczności sołeckiej,
9) prowadzenie zarządu, administracji i gospodarki składnikami mienia
(w tym środkami finansowymi), które
gmina przekazała Sołectwu do korzystania,
akceptowanie dokumentów z tym związanych,
10) występowanie z wnioskami dotyczącymi potrzeb Sołectwa i jego mieszkańców
oraz prowadzenie
działalności interwencyjnej w tym zakresie, z tym,
że wnioski dotyczące realizacji w następnym roku
budżetowym należy składać do
Wójta Gminy najpóźniej do 30 września roku poprzedzającego rok
budżetowy,
11) doręczanie decyzji ustalających wysokość wymiaru podatków mieszkańcom Sołectwa,
12) dokonywanie poboru podatków i opłat w zakresie ustalonym przez organy Gminy,
13) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawa należących do Sołtysa
m.in. w zakresie
obronności, ochrony pożarowej, zapobiegania klęskom żywiołowym oraz usuwania ich skutków,
14) utrzymywanie stałych kontaktów z mieszkańcami Sołectwa i organami Gminy.
2. Sołtysowi przysługuje prowizja za inkaso oraz dieta w wysokości ustalonej przez Radę Gminy.
3. Sołtys ma prawo uczestniczenia w sesjach Rady Gminy.
4. Sołtys jest zawiadamiany o terminach sesji Rady Gminy oraz o porządku obrad sesji.
§ 8.
1. Do obowiązków Rady Sołeckiej należy wspomaganie działalności Sołtysa.
2. Rada Sołecka ma charakter opiniodawczy oraz doradczy.
3. Posiedzenia Rady Sołeckiej zwołuje Sołtys w zależności od potrzeb, co najmniej jeden raz w roku.
4. Uchwały Rady Sołeckiej, wnioski i opinie zapadają zwykłą większością głosów,
przy
obecności co najmniej połowy jej składu.
Rozdział
3.
Zasady i tryb zwoływania zebrań wiejskich oraz warunki ważności podejmowanych uchwał.
§ 9.
1. Prawo do głosowania w Zebraniu Wiejskim mają wszyscy mieszkańcy Sołectwa, stale zamieszkujący na
jego obszarze,
którzy najpóźniej w dniu Zebrania Wiejskiego kończą 18 lat.
2. Zebranie Wiejskie zwołuje Sołtys:
1) z własnej inicjatywy,
2) na wniosek co najmniej 15 mieszkańców uprawnionych do udziału w Zebraniu Wiejskim,
3) na wniosek Rady Sołeckiej,
4) na wniosek Wójta lub Rady Gminy.
3. Zebranie Wiejskie na wniosek uprawnionych,
o których mowa w ust. 2 pkt 2-4 powinno być zwołane
najpóźniej w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku.
4. Zebranie Wiejskie może być zwoływane przez Wójta,
w sytuacjach wskazanych w przepisach
szczególnych,
a także gdy Sołtys nie zwoła Zebrania Wiejskiego w terminie wskazanym w ust. 3.
§ 10.
1. Zebranie Wiejskie odbywa się w zależności od potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w roku.
2. Termin i miejsce Zebrania Wiejskiego Sołtys lub Wójt podają do wiadomości publicznej w sposób
zwyczajowo przyjęty w Sołectwie na co najmniej 7 dni przed terminem zebrania. Dodatkowo informacje
o terminie i miejscu Zebrania Wiejskiego umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej. W przypadku
zwołania Zebrania Wiejskiego w celu ponownego uchwalenia wniosku o przyznanie Sołectwu środków
z funduszu sołeckiego w trybie art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim, zwołanie
Zebrania Wiejskiego może nastąpić na 3 dni przed terminem zebrania.
3. Zebranie Wiejskie zwoływane przez Sołtysa otwiera Sołtys i przewodniczy jego obradom,
z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
4. Sołtys nie mogąc uczestniczyć w Zebraniu Wiejskim wyznacza na piśmie przewodniczącego Zebrania
Wiejskiego spośród członków Rady Sołeckiej.
5. W razie nieobecności Sołtysa lub niemożności prowadzenia przez niego obrad i nie wyznaczenie
przewodniczącego w trybie określonym w ust. 4 niniejszego paragrafu, członkowie Zebrania Wiejskiego
dokonują wyboru przewodniczącego zebrania ze swego grona.
6. W przypadku Zebrania Wiejskiego zwołanego przez Wójta, zebranie otwiera i przewodniczy jego
obradom Wójt lub wskazana przez niego osoba.
7. Zebranie Wiejskie przyjmuje wnioski, opinie i stanowiska w formie uchwały.
8. Zebranie Wiejskie może podejmować uchwały, gdy uczestniczy w nim co najmniej 1/5 mieszkańców
Sołectwa uprawnionych do głosowania w Zebraniu Wiejskim.
9. O ile w wyznaczonym terminie na zebraniu nie uzyska się quorum 1/5 mieszkańców Sołectwa
uprawnionych do głosowania to w nowym terminie po upływie 15 minut od pierwszego terminu odbywa się
ono bez względu na liczbę osób obecnych.
10. Porządek obrad ustala Zebranie Wiejskie na podstawie projektu przedłożonego przez zwołującego
Zebranie Wiejskie Sołtysa lub Wójta.
11. Uchwały Zebrania Wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, chyba że
przepis prawa wymaga przeprowadzenia głosowania tajnego.
12. Głosowanie tajne przeprowadza powołana przez Zebranie Wiejskie Komisja Skrutacyjna przy pomocy
kart do głosowania. Komisja Skrutacyjna sporządza z przeprowadzonego głosowania protokół.
13. Z każdego Zebrania Wiejskiego sporządza się protokół. Protokołowaniem zajmuje się osoba
wyznaczona przez przewodniczącego Zebrania Wiejskiego.
14. Protokół powinien zawierać:
a) datę i miejsce zebrania,
b) stwierdzenie ważności zebrania (quorum),
c) porządek zabrania,
d) przebieg zebrania,
e) podpisy przewodniczącego Zebrania Wiejskiego i protokolanta.
15. Do protokołu załącza się uchwały, treść przyjętych wniosków opinii i stanowisk i listę obecności.
16. Protokół Zebrania Wiejskiego wraz z załącznikami przewodniczący Zebrania Wiejskiego obowiązany
jest do przedłożenia Wójtowi w terminie 7 dni od daty odbycia Zebrania Wiejskiego.
17. W celu udzielenia Sołtysowi stałej pomocy w przygotowywaniu materiałów i w organizacji zebrań
Wójt Gminy wyznacza pracowników Urzędu Gminy do kontaktów z Sołectwem.
Rozdział 4.
Tryb wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej
§ 11.
1. Wybory Sołtysa i członków Rady Sołeckiej są powszechne, równe, bezpośrednie i większościowe.
2. Sołtys i Rada Sołecka wybierani są przez mieszkańców Sołectwa, stale zamieszkujących na jego
obszarze, którzy najpóźniej w dniu wyboru kończą 18 lat.
3. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej na nową kadencję zarządza Wójt w ciągu 6 miesięcy od daty
rozpoczęcia działalności Rady Gminy kolejnej kadencji i w tym celu zwołuje Zebranie Wyborcze mieszkańców
Sołectwa. § 10 ust. 2 Statutu stosuje się odpowiednio.
4. Zebranie Wyborcze prowadzi Wójt lub upoważniony przez Wójta pracownik Urzędu Gminy.
§ 12.
1. Na Zebraniu Wyborczym uprawnieni mieszkańcy Sołectwa wpisują się na liście obecności poprzez
podanie czytelnie imienia i nazwiska oraz podpisu.
2. Sołtys oraz członkowie Rady Sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim spośród
nieograniczonej liczby kandydatów, przez mieszkańców Sołectwa, uprawnionych do głosowania.
§ 13.
1. Wybory na Sołtysa i członków Rady Sołeckiej przeprowadza Komisja Skrutacyjna w składzie 3 osób,
wybrana spośród uprawnionych do głosowania uczestników Zebrania Wyborczego. Członkiem komisji
nie może być osoba kandydująca na Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej.
2. Do zadań komisji skrutacyjnej należy:
- przyjęcie zgłoszeń kandydatów,
- przeprowadzenie głosowania tajnego,
- ustalenie wyników wyborów,
- sporządzenie protokołu o wynikach wyborów,
- ogłoszenie wyników wyborów.
3. Protokół podpisują członkowie Komisji Skrutacyjnej oraz przewodniczący zebrania i stanowi on
załącznik do protokołu Zebrania Wyborczego.
§ 14.
1. Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów, zgłoszonych bezpośrednio przez
uprawnionych do głosowania uczestników Zebrania Wyborczego.
2. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić zgłoszenie kandydatów i głosowanie dla dokonania
wyboru Sołtysa. Następnie przeprowadza się wybory członków Rady Sołeckiej.
3. Kandydaci na Sołtysa oraz na członków Rady Sołeckiej wyrażają ustnie zgodę na kandydowanie.
W przypadku nieobecności kandydata na Zebraniu, zgłaszający kandydata zobowiązany jest przedstawić jego
zgodę na piśmie.
4. Na karcie do głosowania odpowiednio na Sołtysa oraz członków Rady Sołeckiej, członkowie komisji
skrutacyjnej wpisują nazwiska i imiona zgłoszonych kandydatów, w kolejności alfabetycznej.
5. Wybory na członków Rady Sołeckiej przeprowadza ponownie wybrana Komisja Skrutacyjna, która
działa na zasadach określonych w § 13.
6. W wyborach do Rady Sołeckiej w pierwszej kolejności należy ustalić liczebny skład osobowy Rady
Sołeckiej w głosowaniu jawnym.
7. W przypadku braku kandydatów na Sołtysa lub Rady Sołeckiej zwołuje się kolejne Zebranie Wyborcze
w ciągu 90 dni.
§ 15.
1. Uprawnieni do głosowania mieszkańcy Sołectwa głosują kartami do głosowania opatrzonymi pieczątką Wójta Gminy.
2. Na karcie do głosowania stawia się znak „X” przy nazwisku wybranego przez siebie kandydata na
Sołtysa lub nazwiskach wybranych przez siebie kandydatów do Rady Sołeckiej.
3. Przy głosowaniu na Sołtysa nieważne są głosy na kartach:
a) całkowicie przedartych,
b) innych niż ustalone w ust.1,
c) na których postawiono więcej niż jeden znak „X” lub nie postawiono znaku „X” przy żadnym nazwisku
kandydata.
4. Przy głosowaniu na członków Rady Sołeckiej nieważne są głosy na kartach:
a) całkowicie przedartych,
b) innych niż ustalone w ust.1,
c) na których postawiono więcej znaków „X” niż miejsc do obsadzenia lub nie postawiono znaku „X” przy
żadnym nazwisku kandydata.
5. W przypadku, gdy kandydaci na Sołtysa lub kandydaci na obsadzenie ostatniego miejsca w Radzie
Sołeckiej uzyskają tę samą liczbę głosów, przeprowadza się kolejne wybory na tym samym Zebraniu
Wyborczym i dokonuje wyboru jednego kandydata spośród dwóch, którzy uzyskali tę samą liczbę głosów
w poprzednich wyborach. Jeżeli przeprowadzenie wyborów na tym samym zebraniu jest niemożliwe ze
względów organizacyjnych, zebranie odracza się na jedną godzinę lub uzgadnia się inny termin do
przeprowadzenia ponownych wyborów.
6. Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę ważnie oddanych głosów.
7. W przypadku, gdy na Sołtysa zgłoszono tylko jednego kandydata, przygotowana karta do głosowania
zawiera imię i nazwisko kandydata oraz dwie kratki przy wyrazach „za” i „przeciw”. Głosujący oddają swój
głos na karcie do głosowania, stawiając tylko jeden znak „X” w kratce odpowiadającej głosowi „za” lub
„przeciw” przy nazwisku kandydata. Kandydat zostaje wybrany na Sołtysa, gdy otrzyma ponad 50% głosów za
z liczby oddanych głosów ważnych. W przypadku nieuzyskania wymaganej liczby głosów, przeprowadza się
ponowne wybory od etapu zgłaszania kandydata na tym samym zebraniu lub na kolejnym Zebraniu
Wyborczym zwołanym przez Wójta.
Rozdział 5.
Protesty wyborcze, Ważność wyborów.
§ 16.
1. W ciągu 7 dni od daty wyborów może być wniesiony protest do Rady Gminy za pośrednictwem Wójta
z powodu naruszenia ustawowych warunków wyborczych określonych w przepisie art. 36 ust. 2 ustawy z dnia
8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym lub przepisów Statutu, jeżeli to naruszenie mogło wywrzeć wpływ na
wynik wyborów.
2. Protest przeciwko wyborowi Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej może wnieść każdy kandydat zgłoszony
w wyborach lub mieszkaniec Sołectwa uprawniony do głosowania.
3. Protest rozpatruje Rada Gminy w terminie jednego miesiąca od daty jego wpływu poprzez podjęcie
stosownej uchwały.
4. O zakończeniu postępowania w sprawie protestów i o treści uchwały Rada Gminy zawiadamia
niezwłocznie zainteresowanych i Wójta.
5. W przypadku unieważnienia wyborów Wójt zarządza, w ciągu 90 dni od daty unieważnienia ponowne
wybory na zasadach określonych w Statucie.
Rozdział 6.
Wygaśnięcie mandatu, wybory uzupełniające.
§ 17.
1. Wygaśnięcie mandatu Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej przed upływem kadencji następuje na skutek:
1) odwołania,
2) złożenia na ręce Wójta pisemnej rezygnacji z pełnienia funkcji,
3) utraty prawa wybieralności,
4) śmierci.
2. Wygaśnięcie mandatu Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej z przyczyn wskazanych w ust. 1 pkt 2-4
stwierdza Wójt w drodze zarządzenia.
§ 18.
1. Sołtys i członkowie Rady Sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed mieszkańcami Sołectwa
i mogą być przez mieszkańców Sołectwa odwołani przed upływem kadencji, jeżeli nie wykonują swoich
obowiązków, naruszają przy wykonywaniu swoich obowiązków postanowienia Statutu i uchwał Zebrania
Wiejskiego lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego w opinii środowiska.
2. Odwołanie Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej następuje na wniosek:
a) 10% mieszkańców Sołectwa posiadających prawo wybierania,
b) Wójta,
c) Rady Gminy.
3. Wniosek o odwołanie powinien być sformułowany w formie pisemnej, powinien zawierać uzasadnienie
i być podpisany przez osoby uprawnione. Wnioskom nie spełniającym wymogów wskazanych w zdaniu
pierwszym nie nadaje się biegu.
4. W przedmiocie wniosku o odwołanie Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej rozstrzyga Zebranie
mieszkańców Sołectwa w formie głosowania, które powinno być poprzedzone wysłuchaniem
zainteresowanego, chyba, że osoba ta wiedziała o terminie zebrania i nie stawiła się z przyczyn leżących po jej
stronie.
5. Odwołanie Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej dokonuje się w głosowaniu tajnym zwykłą większością
głosów.
§ 19.
1. Głosowanie w sprawie odwołania Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej, uzupełnienia składu Rady
Sołeckiej, wyboru nowego Sołtysa lub nowego składu całej Rady Sołeckiej przeprowadza się podczas zebrania
mieszkańców Sołectwa zwołanego przez Wójta, który ustala miejsce i termin przeprowadzenia zebrania z tym,
że termin głosowania nie powinien być późniejszy niż 30 dni od wpłynięcia wniosku.
2. Przedterminowe wybory Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej dokonuje się na tym samym zebraniu, które
zostało zwołane dla odwołania Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej.
3. Wybory uzupełniające w przypadkach określonych w § 17 ust. 1 pkt 2-4 Statutu przeprowadza się
w okresie nie dłuższym niż 90 dni od daty wygaśnięcia mandatu Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej.
4. Do wyborów uzupełniających mają zastosowanie odpowiednie przepisy rozdziału 4 i 5 Statutu.
5. Sołtys lub członek Rady Sołeckiej wybrani w trybie wyborów uzupełniających kończą swoją kadencję
z chwilą wyboru odpowiednio Sołtysa i Rady Sołeckiej kolejnej kadencji zwołanych w terminie wskazanym
w § 11 ust. 3 Statutu.
6. Wyborów uzupełniających do Rady Sołeckiej nie przeprowadza się, jeżeli do końca kadencji pozostało
mniej niż 9 miesięcy.
Rozdział 7.
Zakres zarządzania i korzystania z mienia komunalnego
§ 20.
Sołectwo prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy i nie tworzy własnego budżetu.
§ 21.
1. Wójt Gminy na wniosek lub za zgodą Zebrania Wiejskiego może przekazać Sołectwu w drodze
porozumienia, wydzieloną część mienia gminnego do zarządzania i korzystania.
2. Przekazanie Sołectwu mienia następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego ilościowowartościowego.
3. W przypadku przekazania Sołectwu mienia gminnego, do wyłącznej właściwości Sołectwa należy
podejmowanie decyzji w zakresie zwykłego zarządu w stosunku do przekazanego mienia.
4. Sołectwo zobowiązane jest w stosunku do mienia, o którym mowa w ust. 3 do:
1) dbania o nie poprzez utrzymanie mienia w stanie niepogorszonym poprzez dokonywanie niezbędnych
napraw, konserwacji i remontów,
2) rozliczania się z niego.
5. Sołectwo może wynajmować albo wydzierżawiać powierzone mienie tylko za zgodą Wójta.
Rozdział 8.
Nadzór i kontrola działalności jednostki pomocniczej.
§ 22.
1. Kontrola działalności organów Sołectwa sprawowana jest na podstawie kryteriów zgodności z prawem,
celowości, rzetelności i gospodarności.
2. Kontrolę nad działalnością organów Sołectwa sprawują Rada Gminy poprzez Komisję Rewizyjną oraz
Wójt.
3. Bieżącą kontrolę nad statutową działalnością Sołectwa sprawuje Wójt.
4. Czynności nadzoru i kontrole wykonywane są osobiście lub przez upoważnione osoby działające
w imieniu Rady Gminy lub Wójta.
5. Z kontroli sporządza się protokół, który przedstawia się kontrolowanemu wyznaczając trzy dniowy
termin na wypowiedzenie się w sprawach zebranych materiałów i ocen.
6. Organ kontroli ma nieograniczone prawo badania dokumentacji, będącej w posiadaniu kontrolowanego
oraz żądania udostępnienia jej na każde żądanie, złożenia pisemnych wyjaśnień związanych
z funkcjonowaniem sołectwa przez Sołtysa i członków Rady Sołeckiej.
7. Uchwała Zebrania Wiejskiego sprzeczna z prawem jest nieważna. O nieważności uchwały w całości lub
w części orzeka Rada Gminy na wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Gminy lub Wójta.
8. Wójt po wszczęciu postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Zebrania Wiejskiego
może wstrzymać jej wykonanie.
Rozdział 9.
Postanowienia końcowe
§ 23.
1. W sprawach nieuregulowanych w Statucie ma zastosowanie ustawa o samorządzie gminnym oraz inne
powszechnie obowiązujące przepisy.
2. Zmiany Statutu dokonuje Rada Gminy w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.